JÍZDA LISABONSKOU TRAMVAJÍ

Tak jako je červený doubledecker symbolem Londýna, tak pro Lisabon je to žlutá historická tramvaj. Lisabonské tramvaje (elétricos) i lanovky (ascensores) jsou součástí MHD společnosti Carris, a tak si vystačíte s běžnou jízdenkou bez turistické přirážky, jak bývá zvykem v jiných městech. Je ale potřeba znát pár triků, abyste si jízdu v nich užili. My Vám jich přinášíme rovnou 5! Nejprve ale zabrousíme do historie lisabonských elétricos.

První tramvaje vyjely do ulic 17. listopadu 1873, v tu dobu byly kabiny tažené koňmi a pohybovaly se jen po rovinatých úsecích města. V té době se jim říkalo americanos.

V roce 1888 došlo k zúžení kolejí na rozchod 90 cm, dnes se tedy jedná o úzkokolejku. Dne 31. srpna 1901 byl v Lisabonu zahájen provoz elektrických tramvají v Lisabonu a během jednoho roku byly všechny koněspřežné tramvaje elektrifikovány. Tramvajová síť se rozvíjela až do roku 1959, kdy čítala na 27 linek! Postupná redukce tramvajové dopravy začala s výstavbou lisabonského metra a rozšířením autobusové dopravy.

Dnes je v provozu pouhých 6 tramvajových linek, ačkoli mají význam i pro místní, některé linky jsou převážně turistickou atrakcí. Všechny tramvajové trasy v Lisabonu mají konkrétní číslo, před kterým je písmeno E, což je zkratka slova elétrico, což v portugalštině znamená tramvaj.

Historickým tramvajím se říká remodelados, jelikož se jedná o původní kabiny z 30. let, které mají nové motory, brzdy a vlastně kompletně vyměněné podvozky. Moderní tramvaje by v kopcovitém terénu a křivolakých uličkách nedokázaly pohybovat. Nenechte se klamat vzhledem, v historické tramvaji Vás čeká jízda jako na horské dráze!

Nejznámější tramvajová linka je bezpochyby E28, jejíž trasa je nejdelší a během 40 minut Vás proveze celým historickým centrem města, kolem těch nejznámějších památek: čtvrtěmi Alfamou, Bairro Alto, Chiado, Baixa i Estrela a uvidíte z ní jak katedrálu Sé, tak hrad São Jorge.

Navíc projíždí úseky tak úzkými, že byste z okna dosáhli na zeď vedlejšího domu. Chodci se musí často přitisknout ke stěně domu, aby kolem nich mohla tramvaj projet.

Neméně zajímavými jsou také místní kolejové lanovky Glória, Lavra a Bica, které šplhají do těch nejprudších kopců. Bohužel tím, že lanovky i přes noc stojí na ulicích, stávají se terčem útoků sprejerů a žlutá barva stěží prosvítá.

5 TIPŮ, JAK SI JÍZDU PORTUGALSKOU TRAMVAJÍ UŽÍT

1) Jeďte brzy ráno nebo později večer

Tramvaje jezdívají zhruba od 6 do 23 hodin (každá linka to má ale jinak). Pravidlem bývá, že od 10 do 18 hodin je linka 28 přeplněná turisty a na volnou tramvaj můžete čekat i přes hodinu, ačkoli jezdí v desetiminutových intervalech. Navíc jsou často zpožděné, protože v dopravní špičce je blokují špatně zaparkovaná auta či bezohlední řidiči a v některých úzkých místech i chodci. Rozhodně se vyplatí si přivstat

2) Nastupte na konečné stanici

Abyste si byli jistí, že se do tramvaje vůbec vlezete a ideálně si i zajistili místo k sezení, nastupte na stanici Martim Moniz, kde trasa tramvaje 28 začíná. Tramvaj se totiž zpravidla zcela zaplní na prvních 2-3 zastávkách.

3) Počkejte na volné sedadlo

Čtyřicetiminutová jízda by pro vás ve stoje nebyla pohodlná hned ze dvou důvodů. Tyto historické kabiny maní nízko položená okna, a tak byste se kvůli výhledu museli často ohýbat. Při prudkém brždění a zatáčení byste se navíc museli opravdu pevně držet a jízdu byste si tolik neužili. Počkejte raději na další tramvaj!

4) Zkuste jinou linku

Vyvarujte se přeplněné 28 a místo toho zkuste linku 12, což je zkrácená (a mezi turisty méně populární) trasa linky 28. Pokud se chcete jen svézt některou z tramvají remodelado a trasa vás vůbec nezajímá, je pro vás vhodnější tramvaj 24. Jedná se o nedávno otevřenou trasu, která spojuje náměstí Plaza Luis Camões s Campolide a v tramvaji vždy najdete volné místo. Další linka, kterou můžete vyzkoušet, je linka 15, kde sice přes den jezdí moderní vozy, ale večer je také nahrazují historické tramvaje. Není to sice už adrenalinový zážitek, protože tramvaj se neproplétá kopcovitým terénem a úzkými uličkami ale doveze Vás do historické čtvrti Belém, která rozhodně stojí za návštěvu! Případně můžete zkusit tramvaje červené. Tam si ale připlatíte, protože se jedná o ryze turistickou tramvaj doplněnou o výklad průvodce.

5) Kupte si 24 hodinovou jízdenku

Koupí celodenní jízdenky za 6,5 eura získáte možnost vyzkoušet různé linky tramvají, ale také se budete moci svést lanovkami, autobusy i historickým výtahem Santa Justa!

Hlavně si ale dávejte pozor na kapsáře, přeplněné tramvaje bývají častým terčem zlodějů. Vždy si dávejte pozor na cennosti, uložte je do batohu a ten držte před sebou.

Šťastou cestu přeje Vaše AMOTEPORTUGAL