5 NEJKRÁSNĚJŠÍCH NÁDRAŽÍ V PORTUGALSKU
Většina lidí cestuje po Portugalsku autem nebo autobusem, zkuste ale udělat výjimku a některé trasy si projeďte vlakem, protože portugalská nádraží opravdu stojí za to!
1) SÃO BENTO, PORTO
Za perlu všech perel bývá právem považováno nádraží v centru Porta, Estação São Bento. Budova je vyzdobena 20 000 dlaždiček azulejos, na kterých jsou vyobrazeny scény z portugalské historie, a jejichž tvorba trvala celých čtrnáct let. Původně totiž místě dnešního nádraží stával benediktinský klášter, a jelikož církev proti stavbě protestovala, práce se prodloužily o deset let.
Základní kámen položil v roce 1900 sám král Karel I. Architektem nádražní budovy byl José Marquês da Silva a spolu s malířem kachliček Jorgem Colaço vytvořili neobyčejný prostor, který byl roku 1916 slavnostně otevřen.
Z tohoto nádraží jezdí vlaky hlavně do severního Portugalska, do měst jako je Guimarães či Braga anebo za vínem do Údolí řeky Douro.
2) ANTIGO EDIFÍCIO DA ESTAÇÃO, AVEIRO
Stavba železnice v Aveiru, městě vodních kanálů, byla velmi komplikovaná právě kvůli bažinaté půdě v této oblasti. V roce 1864 byla ale železnice slavnostně zprovozněna.
Dnešní podoba budovy nádraží pochází z roku 1916, kdy byla rozšířena a ozdobena panely kachliček s regionálními motivy z aveirské keramické fabriky da Fonte Nova. Do Aveira se můžete vydat vlakem třeba z Coimbry.
3) ESTAÇÃO ALIJÓ, PINHÃO
Podobně malebné nádraží se nachází i v centru vinařské oblasti, ve městě Pinhão. Zdejší panely dlaždiček z roku 1937 zobrazují motivy z vinobraní.
Na celkem 3047 azulejos uvidíte sklizeň hroznů, šlapání vína i převážení vína v barcos rabelo po řece Douro.
Tyto kachličky také pochází z továrny v Aveiru, tentokrát z fabriky Aleluia, a stojí za nimi jméno umělce J. Oliveiry. Trať byla zprovozněna v roce 1880 a velkou měrou přispěla k rozvoji oblasti, jelikož víno bylo možné rychleji a efektivněji transportovat do sklípků ve Vila Nova de Gaia.
4) ROSSIO, LISABON
Také Lisabon zde má své zastoupení, a to především díky nádraží Rossio, které se nachází na stejnojmenném náměstí v srdci historického města.
Nádraží bylo otevřeno už v roce 1890. Bohatě zdobenou fasádu v neomanuelském slohu architekta Josého Luíse Monteira zdobí litinová okna, dveře ve tvaru podkovy a věžní hodiny.
K nádraží také neodmyslitelně patří tunel do Rossio, který byl vystavěn ve stejné době a pro svou délku 2,5 kilometru je považován za technický zázrak. Toto nádraží využijete, pokud se budete chtít vypravit do Sintry.
5) ORIENTE, LISABON
Poslední zástupce je také z Lisabonu ale nyní se přesuneme o sto let dopředu, do roku 1998 kdy bylo při příležitosti světové výstavy EXPO 98 zprovozněno nádraží Oriente.
Jeho futuristicko neogotický vzhled a kombinace skla, betonu, litiny a železa je dílem španělského architekta Santiaga Calatravy.
Šťastou cestu přeje Vaše AMOTEPORTUGAL